Lillevollen Barnehage

Er det pedagogikk i perling?

Perling har et litt dårlig rykte: "De sitt nu dær å perla".  Slike utsagn får det til å høres ut som om perling ikke har noen verdi verken i seg selv eller som et verktøy for læring.

I Lillevollen har ungene i høst og vinter vært veldig engasjerte i perling. Det er noe de selv har funnet ut at de vil fordype seg i, og personalet har fulgt opp med å utfordre dem på å utvikle nye mønstre og former. Det er veldig artig å følge dem på deres reise fra begynnende famling med to-tre perler på brettet til stadig mer kompliserte mønstre som krever mye tålmodighet og tankearbeid.

De danske Hamasperlene har sin historie helt fra 1971 da de kom på markedet i Norge. De finnes i mange farger og størrelser, og er nok til stede i de fleste barnehager. Personalet må være til stede når barna perler, de må inspirere, oppmuntre og hjelpe dem. De må prate med dem og utfordre dem til å greie mer kompliserte mønstre.

I perlinga finner vi fagområdene som Rammeplanen sier barnehagen skal jobbe med:

Barna har utallige muligheter for å forme sine egne mønstre, de skaper sitt eget produkt som de er stolte av å ha fått til.
Det er ganske vanskelig å sette perlene på brettet, og det kreves god koordinasjon av hånd og øye for å få det til. Finmotorikken får god trening, og ungene blir etter hvert veldig gode på å sortere farger og kjenne navnene på dem.
Perling dreier seg om former, sortering, telling, mønstre, geometri, mengder - her er det mye matematikk, og personalet følger opp med samtaler og begreper.
Det kan bli litt krangling om de fineste perlene, men ungene samarbeider mye og hjelper hverandre. Det er også samarbeid mellom barna og personalet, de jobber i lag og har fine stunder sammen.

Vi ser på former og fenomener i naturen, og lager mønster,
barna har f.eks perla snøkrystaller:
 Image  Image  

Vi leter på nettet etter mønstre til inspirasjon - det kan være flagg, dyr, blomster, kunst osv. Selbumønster og bringeduker fra bunader kan være utgangspunkt for de fineste perlebilder samtidig som vi har anledning til å snakke om gamle håndverkstradisjoner og om hvor disse mønstrene kommer fra.

Image    Image

  Det er også mye perlebroderier i tradisjonelt samisk håndverk, doudji, som kan være til inspirasjon:

  Image  Image
 
En fin ting med perling er at barnet selv bestemmer hvordan perlinga skal skje ut fra det nivået han eller hun mestrer. Her har ungene på Blåbærtua brukt perlebildene i en collage da de laget ei stor sol for å feire at mørketida er over:

Image

Både sosial og språklig kompetanse får trening når barna driver med perlearbeid. Det er ofte greit å ha en "ting" som utgangspunkt når voksne skal samtale med barn. Perlebrettet kan være et godt utgangspunkt for samtaler som er språkstimulerende. Det er f.eks mange matematiske begreper som barna kan få inn her, man fabulerer over hva man lager og planlegger neste trinn. Konsentrasjonen øves også opp - og ikke minst tålmodigheten...

Vi syns barna har gjort mye spennende med perlinga si. Det har virkelig vært "barns medvirkning" i dette som etter hvert har blitt et helt prosjekt. Vi har hatt mye artig og lærerikt i lag - og vi er ikke ferdige enda:)





«Tilbake